fredag 16. april 2010

Husk å stemme før kl 14 idag på din valgte rektorkandidat

Studentene har hevdet i debatten rundt rektorvalget at de helst hadde sett en kandidat utenfra til å styre UMB de neste tre årene. Jeg benyttet meg av tidsvinduet fra fristen for kandidater var ute, og til kandidatene var annonsert til å skrive en blogg om dette. Min konklusjon er at de gode eksterne kandidatene får UMB ikke tak i gjennom valg.

Ett av argumentene som har kommet fram i den debatten fra studentenes side er at dersom man har en intern kandidat, vil denne ikke kunne opptre tydelig nok fordi vedkommende skal tilbake blant sine kollegaer i etterkant.

Min holdning til valgt rektor er at dette er et svært viktig prinsipp ved akademiske institusjoner som vi skal holde høyt i hevd. Det å ha et tillitsvotum bak seg er avgjørende for å kunne opptre med den myndighet og med respekt for andre fagmiljøer som en rektor trenger for å utøve ledelse av et universitet. Prosessen rundt rektorvalget er viktig for å bringe oss fremover som akademisk institusjon. Jeg synes diskusjonene med de ulike fagmiljøer og avdelinger på campus har vært spennende dialoger som jeg håper å kunne videreføre som rektor.

Jeg vil derfor presisere at jeg vil forsvare valgt rektor også ved neste korsvei for vårt universitet!

Godt valg til dere alle - husk å bruke denne viktige stemmeretten for den kandidaten dere tror på! De som ikke stemmer, har ingen klagerett de neste tre årene!

Trine Hvoslef-Eide

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar